Een Veilig Nest

Binnenlucht

Laat die frisse lucht maar binnen! Binnenlucht moet regelmatig door frisse lucht worden vervangen. Schadelijke stoffen, vocht, onplezierige geuren en koolstofdioxide vervuilen het binnenmilieu en kunnen gezondheidsklachten veroorzaken als vermoeidheid, lusteloosheid, verminderde concentratie en geïrriteerde ogen of slijmvliezen. Door het volgen van enkele eenvoudige regels hoeven jij en je baby geen last te hebben van deze problemen.

Tip 1: Ventileer en lucht

Regelmatig luchten (drie keer per dag) zorgt voor een goede temperatuur, een goede luchtvochtigheid en het verwijdert ongewenste stoffen en ziekteverwekkers.Zet de verwarming uit terwijl je lucht. Zo bespaar je energie.
Na drie of vijf minuten -in de zomer langer- kun je de ramen weer sluiten. Kamers met een hoge vochtigheidsgraad (badkamer en keuken, of kamers met veel beweging) moeten vaker gelucht worden.

Ventileer daarnaast de hele dag door, via een open raam of een ventilatierooster.

Tip 2: Zet de thermostaat niet te hoog

De kamertemperatuur hoeft tijdens het slapen niet hoger te zijn dan 15 of 17 graden. Woonkamers kunnen 19 tot 22 graden zijn. Oververhitte kamers zorgen namelijk voor een verhoogde concentratie aan schadelijke stoffen en huisstof en drogen de slijmvliezen uit.

Tip 3: Kies luchtzuiverende kamerplanten

Er zijn verschillende plantensoorten die stofdeeltjes en verontreinigingen, zoals formaldehyde en benzeen, afkomstig van sigarettenrook, verf, meubels, bouwmaterialen en andere bronnen, kunnen verminderen. lees verder

Tip 4: Koop minder vervuilende producten (aanpak bij de bron)

Schadelijke stoffen komen je huis o.a.  binnen via gebruikte afwerkingsmaterialen (verf, behang, vloer), meubels, apparatuur en schoonmaakmiddelen. Door bij de aanschaf van deze zaken te kiezen voor producten die minder schadelijke stoffen uitstoten verminder je de hoeveelheid schadelijke stoffen in je huis. Kijk bij klussen en schoonmaken hoe je dit kunt aanpakken.

Tip 5: Houd je woning rookvrij

Dat roken ongezond is, is bekend. Hetzelfde geldt voor passief roken. Kinderen zijn nog kwetsbaarder dan volwassenen. De ongeborene in de baarmoeder van de moeder lopen zelfs nog meer risico. lees verder