Een Veilig Nest

Help mee

Draag je de missie van Een Veilig Nest een warm hart toe en wil je je graag actief inzetten, dat kan!

Word vrijwilliger

Wil je een bijdrage leveren aan het werk van Een Veilig Nest? Neem dan contact met ons op. We zijn altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers.  Of blijf op de hoogte van Een Veilig Nest door ons te volgen.

Word een bewuste consument, stel vragen

Durf de winkelier voor je aankoop te bevragen over schadelijke stoffen in het product. Dat kan met een brief of een email aan de klantenservice of de winkelier zelf. Zie hiervoor onze voorbeeldbrief.

Iedere winkelier, hoe groot of hoe klein ook, is na zo’n vraag verplicht je binnen 45 dagen schriftelijk te melden of bepaalde schadelijke stoffen in het artikel zitten dat je wilt kopen of hebt gekocht. De stoffen die de winkelier moet melden staan op een speciale lijst (de zogenaamde kandidatenlijst van REACH), die te vinden is op internet.

Als blijkt uit het antwoord van de winkelier dat een of meer stoffen uit de kandidatenlijst in het gebruiksartikel zitten, moet de winkelier niet alleen zeggen welke stof er in zit, maar ook hoe je het artikel veilig kunt gebruiken. Doet de winkelier dit niet, dan kan je een klacht indienen bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (VWA), die kan de winkelier een boete opleggen.

Je kunt dus een klacht indienen als:

  • de winkelier niet binnen 45 dagen reageert;
  • de winkelier wel binnen 45 dagen antwoordt, maar alleen maar aangeeft dat er bepaalde schadelijke stoffen inzitten, zonder te vertellen hoe je het product dan veilig moet gebruiken.

Als de winkelier tijdig antwoordt en aangeeft dat geen van de stoffen op de kandidatenlijst in het product zitten, hoef je natuurlijk niets te doen – je kunt het product veilig gebruiken.